netts

INTERNATIONELLA DAGEN TILL MINNE AV TJERNOBYLKATASTROFEN

Kategori: Övriga

Den 26 april 1986 klockan 01:23:45 så hände det som inte fick hände i Tjernobyl. Reaktor nummer fyra exploderade och ett moln av radioaktiva partiklar spreds med vindarna över stora delar av Europa. Reaktor fyra ligger i utkanten av staden Prypjat. Kärnkraftverket Tjernobyl ligger norr om Kiev i Ukraina.

 

Internationella dagen till minne av Tjernobykatastrofen är den 26 april och i år 2021 så var det 35 år sedan som denna ofattbara olycka hände. Jag var bara fyra år då det hände, så jag har inte så många minnen av rapportering. Fick lära mig mer om detta i skolan. Sen har jag läst om det. Jag tycker att katastrofen var så hemsk.

Serien Chernobyl har jag sett två – tre gånger, alla gånger har jag gått igenom alla känslor som går. Jag blir slut känslomässigt när jag ser det.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: